Vocalreset® ervaringen

Vocalreset® ervaringen

We zijn blij voor deze open reviews. Deze vocalisten gingen je voor in de Vocalreset® coaching en gaven toestemming voor publicatie waarvoor onze grootste dank! Babz en Loes.

————————————————–

Zonder verwachtingen en met een aantal technische vragen had ik me opgegeven voor de Vocal Reset. Voor mij is zingen een manier om te verbinden. Technische trucjes zijn handig om te kunnen, maar zijn voor mij ondergeschikt aan wat muziek maken me brengt; namelijk even helemaal niet denken en me vrij voelen in het moment. Maar, je vrij voelen kan natuurlijk pas, als dat wat je in je hoofd hoort, ook vrij naar buiten kan komen.
De Vocal Reset heeft mij een aanzet gegeven om een ander kleurenpalet (dat ik nog niet echt onderzocht heb) te onderzoeken. Ik heb een eigen stijl ontwikkeld, maar er zitten nog meer kleurtjes in m’n kleurdoos en daar heb ik even zicht op gekregen tijdens de reset. Daarnaast heb ik (onverwacht) heel veel geleerd van andermans leerproces. Elke vocalist komt met een eigen verhaal en eigen doel. En daar mag je van heel dichtbij getuige van zijn. Door de persoonlijk aanpak van Babz en Loes (en Roel) voel je je snel thuis en op je gemak en dat maakt dat je snel tot de kern komt. Dit kan best confronterend zijn. Maar daardoor zo waardevol. Sommige vocalisten deelden zulke persoonlijke dingen in zang, dat ik het gevoel heb in vier dagen tijd sommigen beter te kennen dan collega’s waarmee ik al jaren werk. (Kim Erkens, zangeres en founder van Vergeet-mij-Liedje)

Afgelopen week was ik op een hele bijzondere plek in Spanje. Alleen maar bezig met mijn passie zingen en omringd door mooie creatieve mensen. Met deze boost aan inspiratie en inzichten kan mijn week niet meer stuk…. wat zeg ik… mijn jaar!
Dank aan het team van Vocalized! Terug naar de basis, met een open hart. Dat is de Vocalreset voor mij. (Anita Leenders, zangeres, entertainer, vocal coach @42nd Avenue, sept 2018)

MAGIC Zoals jullie zagen, ben ik vorige week op de Vocal Reset van Vocalized geweest. Ze vroegen me om een omschrijving te geven van mijn week op de Magic Mountain. Weet je dat het best wel heel erg moeilijk is om daar woorden aan te geven? Ik kan wel wat woorden noemen: mooi, intens, veilig, warm, prachtig, rust, connectie, gevoel, cava, chips, liefde, magisch, passie, eten en uitzicht (letterlijk en figuurlijk)… fantastisch. En is je dat allemaal net te zweverig? Of klinkt het als een TellSell reclame? Jammer dan. Want zelfs deze woorden zijn niet genoeg om het allemaal te beschrijven. Als je echt wilt weten hoe het in La Miana is, moet je lekker zelf gaan! Gewoon doen! Echt, ik heb ook een paar klussen niet kunnen doen, maar dit is zoveel meer waard dan een paar klussen. Trust me. Als ik voor mezelf mag spreken, heeft de Vocal Reset me weer connectie en bewustwording gegeven. En daar zijn heel veel foto’s van, die ik vast nog ga plaatsen. Maar hier plaats ik de video van m’n liedje tijdens het eind concert. Het moment van het concert, was voor mij een moment waar ik die connectie ook weer echt voelde. Ik dacht niet na of ik het technisch tot in de puntjes goed deed. Of wat de andere zangeressen van me zouden denken. Ik zong het en voelde het. Magic. Dank aan alle krachtige mooie vrouwen die er waren. En Roel natuurlijk. (Mindy Broeren – Martosoedjono, zangeres Mindy & the Good Vibes, sept 2018)

De Vocalreset met Babz, Loes en Roel, het laat zich lastig in woorden vatten. Van te voren verwachtte ik kundige coaches, fijne workshops op gebied van stemtechniek en liedinterpretatie, en vooral lekker veel zingen. De Vocalreset bleek dit alles te zijn, en meer. Natuurlijk wordt er kundig lesgegeven, nuttige informatie gedeeld en veel gezongen. Maar wat de Vocalreset pas echt speciaal maakt is lastiger uit te leggen. Wie Babz heeft ontmoet weet, zij is een bijzonder mens. Eerlijk, oprecht en met liefde zegt zij waar het op staat. Vanuit een warme betrokkenheid verbindt zij zich met iedereen die daar voor open staat. Ze vormt een gouden duo met Loes, die met humor, recht voor zijn raap zegt waar het op staat. Achter die spontane, extraverte persoonlijkheid schuilt echter ook een heel warm en betrokken mens. Die vanuit verbinding, aandacht en liefde zorgt voor de meest bijzondere inzichten.
Roel maakt het plaatje compleet, met zijn enthousiaste nieuwsgierigheid en geweldige skills. Als ik terug denk aan de Vocalreset, realiseer ik me vooral dat denken is omgezet in voelen. Dat weten, ruimte heeft gemaakt voor verbinden. En dat perfectionisme overstemt wordt door zingen vanuit liefde. Als zangeres en als vocal coach zal ik nooit meer dezelfde zijn. En man, daar ben ik blij mee! (Sophie Burgers, zangeres en vocal coach Music Star Academy, sept 2018)

Ik vind het schrijven van een recensie altijd best lastig, het beste is gewoon mijn gevoel te delen met iedereen die getriggered wordt, door het woord “vocalreset”. Een jaar geleden las ik het mooie verhaal van Lotte Nobelen, een fantastische zangeres waar ik een paar keer mee gezongen heb..Ik was geraakt door haar verhaal en haar eerlijkheid en kwetsbaarheid.
Zij plaatste een mooi filmpje op FB vanaf ” La Miana” de magische berg, tijdens haar vocalreset trip.
Op dat moment dacht ik, ” Goh, dat zou best iets voor mij kunnen zijn”, maar je kent dat. door alle drukte raakte dat weer op de achtergrond. Totdat ik afgelopen zomer een tourtje deed met Brigitte Kaandorp. Tijdens haar show had zij een gedeelte waar mensen verzoeknummers konden aanvragen. Daar zette zij haar backingvocals( waaronder ik) voor in! Super geweldig natuurlijk, alleen stond ik letterlijk te bederven als ik vooraan stond..Doordat ik al zo’n 25 jaar voornamelijk op de achtergrond sta, gewend te zijn om ” in dienst te staan van” ben ik m’n eigen geluid langzaam kwijt geraakt. Een bekend fenomeen bij veel backingvocalisten..Begrijp me niet verkeerd, ik heb geweldig leuk afwisselend werk! En ben dol op het arrangeren van mooie koortjes! Ik had alleen geen idee meer wie nou Mandy was? Alsof ik geen verbinding meer kon maken met mezelf.. Ik zing nooit meer een volledig liedje!! Ik heb geen ambitie om voortaan als solist door het leven te gaan, ik ben, zoals ik al zei, veel te gek op het arrangeren van mooie koortjes, en die zelf ook te zingen, maar ik wilde toch die drempel over! Zo vaak ben ik gevraagd voor leuke sessies van collega’s..Huppelepup and friends..Maar ik zocht altijd een excuus om het niet te doen..Ik heb me zelfs ooit eens opgesloten op een wc om vooral niet naar voren gevraagd te worden. Ik heb gewoon gevoeld dat Babz Verhoeven en haar team de juiste mensen voor mij waren. Tot een paar dagen voor de reis naar Girona met de Vocalreset, twijfelde ik nog of ik wel durfde..Ik was te veel bezig met het feit dat mensen het niet zouden begrijpen..In de trant van..” Maar jij bent toch die van Frizzle Sizzle en al 30 jaar bij Froger, en daardoor een vooroordeel zouden hebben..Maar nee! Die oordelen velde ik over mezelf!! Tijdens deze trip , met geweldige lieve mensen, heb ik me zo veilig gevoeld, kon ik zo mezelf zijn, heb voor mijn gevoel zoveel los kunnen laten, wat ook gepaard ging met wat tranen. Dit alles door de fantastische begeleiding van Babz en Loes!! We waren met 13 vocalisten en niemand kende elkaar! Misschien heeft dat alles ook nog een extra lading gegeven! We kwamen allemaal met ons eigen doel! Het is toch lastig uit te leggen wat deze vocal reset exact inhoudt..Ervaar het echt zelf!! Door de lessen, masterclasses van Babz, meditaties, behandeling van Loes, het gewoon lekker zingen aan de piano met Roel, de positieve focus op alles, nauwelijks internet( scheelt ook) en de meest mooie natuur, en fantastische rectoria ( uit 1200!) is bij mij een hoop gaan stromen..en nu na ruim een week weer thuis, voel ik me nog steeds zo gelukkig en dankbaar! Ik heb vandaag nog een aantal lessen gepland bij Vocalized! Bij Babz..Ik weet zeker dat vocale begeleiding heel belangrijk is voor iedere vocalist..Ook al zing je nog zo goed..De vocalreset heeft mij in ieder geval heel veel gebracht..Het heeft me meer inzicht gegeven, en dit was ook zeker niet mijn laatste trip! Ik zet nu in op de ” Vocal grip” , volgend jaar dan maar!! Nogmaals iedereen bedankt voor dit mooie avontuur! Babz, Loes en Roel, jullie zitten in mijn hart!! (Mandy Huydts, zangeres, backing vocal, sept 2018)

Als de berg roept, roept ie. En ga dan, want een Vocal Reset trip naar La Miana gaat je geheid brengen wat je nodig hebt.
Ik zei aan het einde van de 4 dagen: ‘het is alles wat ik er van tevoren niet van had verwacht.’ En meer. Nog nooit was uit m’n comfortzone zo prettig. Eigenlijk is deze ervaring niet te vatten in woorden. Hoe kan ik aan een ander uitleggen dat ik met ‘er zijn’ antwoord heb gekregen op wie ik als zangeres ben? Naast ook technische ontwikkeling en inzicht is de grootste winst onder aan de streep het voelen waar het mij in de muziek om gaat. En dat ik daar geloof en vertrouwen in heb gekregen dat ik dat als zangeres de wereld in mag smijten.
Zonder de zeer kundige, maar ook liefdevolle, veilige en humoristische begeleiding van het team was me dit zeker niet gelukt.
Het is als vocalist echt een groot kado aan jezelf. Moeilijk te beschrijven, maar ontzettend de moeite waard om erop te vertrouwen dat het je écht iets brengt. Ga maar!
(Tessa van Grafhorst, zangeres en trainer Pioneer Productions, sept 2018)
Vijf geweldige dagen, waar ik een berg nieuwe muziekvrienden heb gemaakt. Waar Babz, Loes, Roel én die prachtige plek op de berg je zo geborgen doen voelen dat je echt durft. Durft te zingen, durft uit je comfort zone te komen om op zoek te gaan naar wat je stem je brengt. Sommigen zochten een nieuw geluid, sommigen hun eigen geluid en anderen waren de lol van het zingen gewoon even kwijtgeraakt, onderweg. Iedereen had zo zijn missie deze dagen. Wat ik zo fijn vond was de veelzijdigheid van het programma: het gaat over interpretatie, over je vrij voelen als je zingt, en dat kan af en toe best vaag zijn, en abstract, maar het gaat evengoed over techniek en de fysiek van je stemapparaat. De tone of voice is kernachtig maar altijd licht en positief, met veel humor (levensvreugde!:))Kan het iedereen aanraden, deze berg. De plek is echt magisch. (Maaike Rijnders, zangeres, sept 2018)

De Vocalreset van Vocalized is een uniek concept. Geef je volledig over aan de veiligheid van het Magische team Babz, Loes en Tom en verblijf op de onbeschrijfelijke Magische berg. Nu weet ik pas hoe het voelt om echt stil te staan bij jezelf, daarin begeleid te worden en jezelf serieus te nemen. Heerlijk eten, goede zorgen, fantastische vocalisten, fijne humor en natuurlijk: rust. Absolute aanrader! (Sabine Krol, actrice en zangeres bij HUN Speelt, mei 2018)

Afgelopen 13 t/m 17 mei voor de 2e keer mee mogen gaan op een geweldige reis. Voor mij was het weer terugkeren naar een geweldige plek…..de Magic mountain…..als je het zo wil noemen. Een heerlijke plaats waar onze coaches Babz, Tom en Loes het beste uit iedereen weten te halen. Ook dit jaar weer een geweldige groep mensen bij mekaar met ieder een eigen reden om er te zijn. Geweldig mooie stemmen en persoonlijkheden zonder concurentie gevoel……..
Zo mooi om dan iedereen te zien groeien en op momenten ook emoties te kunnen tonen omdat het gewoon kan……puur en alleen omdat je er in een veilige omgeving zit en niemand met een vooroordeel heeft over dat wat je doet. Eveline, Frans, Abdel en Filip zorgen ervoor dat het niemand verder aan niets ontbreekt. Heerlijk eten, vaak streekgebonden maar altijd geweldig. Dit is een reis die ik iedere vocalist aan zou raden om te doen als je met stemproblemen kampt en je omgeving er laconiek of zelfs met ongeloof op reageert . Masterclasses en rustmomenten…..je komt tot rust, word gehoord maar…..vooral geholpen en dat allemaal op een super locatie. (Don Feltges, heavy metal zanger, mei 2018)

Als vocal coach heb je het simpelweg nodig om soms ook weer even ‘leerling’ te zijn en stil te staan bij je eigen ontwikkeling als zangeres. De Vocal Reset is DE uitgelezen mogelijkheid om de focus op je eigen stem te leggen in alle vertrouwen en veiligheid. Op een fantastische locatie, La Miana, de magic mountain in Spanje leven en zingen vanuit je hart in de natuur. Overheerlijk puur eten. Op hoog gespecialiseerd niveau terug naar de essentie. Het taboe rondom overbelasting en stemklachten doorbreken. Jezelf kunnen zijn en opnieuw geinspireerd raken, je creativiteit hervinden, in je kracht gaan staan en genieten. Werken aan je flexibiliteit, sparren met collega’s, manuele facilitatie, cranio sacrale ondersteuning en fenomenale zangcoaching. Ik raad elke vocal coach/zangdocent aan deze trip te boeken. Welke ‘taal’ je ook spreekt (CVT/EVT/SLS/Lichtenberg), dit vocal team is goud waard. Gun het jezelf! Het zal een van de meest waardevolle momenten in je leven zijn. (Saskia Bak, zangeres en Authorised CVT Teacher, mei 2018)

Vocalized – ruimte voor je stem = kwetsbaarheid, gelijkwaardigheid, verbinding. Intuïtieve krachten worden gebundeld en door dit alles ontstaat, veiligheid. En ik wil ze maar al te graag supporten in wat ze doen, want zij brengen de wereld weer wat licht. Ik mocht afgelopen dagen mee met  de vocalreset. Voor mij, maar voor iedereen, was dit een reis terug naar de essentie. Ik ben verliefd op de groep, de berg, en de coaches Loes, Tom en Babz. Een en al liefde. Daarnaast is een van hun missies ‘De taboe rondom stemklachten doorbreken’. 💪🏽Er wordt superlekker vers eten bereid door de eigenaren zelf (Evelien en Frans). Verzorgde kamers op een prachtlocatie. GO GO GO!! (Lotte Nobelen, zangeres en zangdocent vooropleiding Rockacademie, BMEC, mei 2018)

Vocalized is een enorm prettige, veilige omgeving om aan je stem te werken. (Marieke van der Kant, zangeres en stemlogopedist, mei 2018)

De VocalReset week op de #magic mountain was onvergetelijk. Met Babz, Loes en Tom, talentvolle coaches waar veiligheid voorop staat. Een geweldige sfeer met de hele groep. Geen ego’s maar puur en eerlijk samen delen. Over drempels stappen en veel herkenning vinden bij elkaar. Lachen en huilen. Liefdevolle aandacht voor onze, mijn altijd zo hard werkende stem. De reset week, op deze prachtige plek, met deze mensen zit in mijn hart. (Nathalie Bolsters, zangeres en theatermaakster)

De plek om in veiligheid te werken aan je stem en performance (Josien Obers, zangeres en logopedist, mei 2018)

Als professioneel artiest, maar ook als vocal coach, is het belangrijk om af en toe eens pas op de plaatst te maken en te checken of alles nog stroomt en klopt! Bedankt voor de grote APK keuring, de fantastische manuele facilitatie en het op een heldere, nuchtere, eerlijke en vooral gezonde manier van kijken naar ons vak! De eerste ‘VocalResetDag’ is wat mij betreft meer dan geslaagd! (Lana Wolf, zangeres en vocal coach, nov 2017)

Fantastische coaching. Diep respect hoe jullie een professionele, maar toch ook heel erg persoonlijke, week kunnen organiseren op een waanzinnige plek! De VocalReset werkt thuis ook door. Ik voel me beter dus zing beter en gemakkelijker. Én, ik geniet weer van mijn eigen stem! (Annegreeth Brandsma, zangeres, mei 2017)

Door de VocalReset kon ik de moed verzamelen om keuzes maken in mijn werkzaamheden en om naar de KNO arts te gaan. Dat levert me veel op, nog steeds! En het eten met dat uitzicht… zalig! En fijn dat er pianobegeleiding is. En een écht hoog niveau vocalisten, dat zie je niet veel. (Natasja den Toom, zangeres en zangdocente Artez, mei 2017)